Пише: Илија Петровић
Ових дана, по интернату кружи белешка Милорада Павловића Крпе (1865-1957), професора и публицисте, србскога националног посленика, секретара војводе Мишића:
“После покушаја Хрватске да створи своју независну државу, регент Александар је марта 1919 године послао Живојина Мишића да обиђе Загреб, Карловац, Госпић, Глину, Сисак, Вараждин, Сушак и Огулин и види какво је стварно расположење. Након разговора са око двује хиљаде људи из свих слојева (чуо је шта мисле франковци и народњаци, коалиционаши и радићевци, па и политички неопредељени људи), славни војсковођа је одмах по повратку рекао регенту Александру:
‘Из свега што сам чуо и видео, ја сам дубоко зажалио што смо се ми на силу Бога обмањивали некаквом идејом братства и јединства и заједнице… сви они једно мисле, то је свет за себе, ма са каквим предлогом да се појавиш… ствар је пропала. Ништа се неће моћи учинити. То је најодвратнија фукара на свету, која се не може зајазити нечим што би јој се понудило’.
Кад га је Александар запитао шта мисли без двоумља му је одговорио:
‘Ја сам с тим начисто. Двоје нам као неминовно предстоји: потпуно се одцепити од њих, дати им државу, независну, самоуправу, па нека ломе главу како знају, а друго је, управо прво да у земљи заведем војну управу за двадесет година, да се земља сва баци на производно економско подизање, далеко од свих политичких утицаја. Ако то не може онда се отцепити: дати им њихову државу’.
‘А границе?’ обрецну се Александар. ‘А где су границе тој њиховој држави и ко ће их повући?’
Мишић се мало насмеја и рече:
‘Границе ће тамо бити где их ми повучемо, а ми ћемо их повући не онде где наше амбиције избијају не површину, него где историја и етнографија кажу: где кажу језик и обичаји, традиција и најзад где се сам народ по слободној вољи, определи да ће бити право и Богу драго’.
Сад се Александар насмејао:
‘То би Талијани оберуке прихватили. Ми бисмо тада Хрвате просто гурнули у наручје Талијана’.
Мишић поскочи:
‘Нека им је са срећом. Нека се они Хрватима усреће. Ја сам дубоко уверен да се ми њима нећемо усрећити…ти људи сви одреда, прозирни су као чаша: незајажљиви и у толикој мери лажни и дволични да сумњам да по кугли земаљској има већих подлаца, превараната, и саможивих људи…
Не заборавите величанство, моје речи! Ако овако не поступите сигуран сам да ћете се љуто кајати!’ рекао је на крају војвода Александру”.
Пошто је примио ту електронску поруку, академик Слободан Реметић “отписао” је осталим примаоцима:
“Текст је у служби подсећања, јер се зна за суштину разговора војводе и Његовог височанства. Остаје нада да се регент није питао, да су, по старом обичају, други кројили границе свих Југославија. Лично желим да је Александар био паметнији но што се испоставља, наравно под условом да је одлучивао о границама државе”.
А маленкост овог потписника, такође примаоца поменутих порука, обратио се осталим примаоцима следећим текстићем:
Према сведочењу Винстона Черчила (1874-1965) који је при крају Великог рата био министар наоружања у британској влади, немачке армије су, после новог ратног пораза а непосредно по потписивању примирја (новембра 1918), “у потпуном реду одмарширале својим кућама”. У победничком расположењу, врховни командант савезничких војсака Фердинанд Фош (1851-1929), француски маршал, великодушно је дозволио да поражени војници задрже своје оружје, али је, размишљајући о Немцима исто као Достојевски (“Занесеност, охолост и бескрајна вера у своју неограничену моћ опили су све Немце – народ који је ретко побеђивао али који је, за дивно чудо, био често побеђиван”) захтевао да граница између Француске и Немачке буде постављена на Рајни.
Још понешто од онога што је маршал Фош “знао” о Немцима, пренео нам је Черчил у својим мемоарима:
“Немачка се може разоружати, њен војнички систем може се разглобити на комаде, њена утврђења могу се демонтирати. Немачка може да осиромаши, може се оптеретити небројеним репарацијама, може постати плен унутрашњих распри, али ће све то проћи за неких десет или двадесет година. Неуништива моћ свих германских племена опет ће се подићи и неугашене ватре ратничке Пруске опет запламсати и разгорети се… Када је маршал Фош чуо за потписивање Версајског мировног уговора, с изузетном прецизношћу је приметио: Ово није мир, већ примирје на двадесет година”.
Зна ли се да су територијалне одредбе Версајског мира (1919-1920) оставиле Немачку практично неокрњену, остаје као неспорна Черчилова тврдња да је она, и поред војничког пораза у Великом рату, “и надаље представљала највећи хомогени расни блок у Европи”.
Послевеликоратно створено Краљевство Срба, Хрвата и Словенаца ни по чему није био “хомоген блок”.
С разлогом се, помиње предлог војводе Живојина Мишића да се Срби одрекну илузије о заједничкој држави са Хрватима (и Словенцима), дат 1919. године регенту Александру, пошто је то био последњи покушај да се дефинисањем србских националних граница оствари идеал о србском националном уједињењу.
Може бити да будући југословенски краљ није знао да је Ђузепе Мацини у јеку борбе за уједињење Италије непрестано понављао како су националне државе тек етапа на путу к уједињењу Европе, исто као што, највероватније, није знао ни да је Виктор Иго исту такву идеју проповедао у Француској. Могуће је да је та идеја била блиска и Александру, али он је био војни победник кога није могла мимоићи логика да се сва царства рађају на великим војничким победама. Можда је и његовом царству, као и свим царствима ствараним на бојишту, било суђено да падне пред временом, али не може бити сумње у чињеницу да су највеће српске трагедије током 20. века проистекле из србске небриге (диктоване у Матици) за сопствене националне границе и, истовремено, из превелике бриге за национални опстанак оних који су то замишљено царство сматрали привременим прибежиштем. Хрвати (и Словенци) искористили су србске жртве да остваре сопствену државност. И једни и други рачунали су са том државношћу само утолико што су је у одређеном тренутку могли понудити некој модернизованој Аустроугарској (макар се она звала и фашикратска Европска унија) коју није требало измишљати јер је већ била. Хрвати (и Словенци) никада нису били против Аустроугарске; они су се на једном историјском раскршћу определили за Југославију јер се друкчије није могло.
И, како је то поодавно рекао један од прималаца овога писма, Срби су “народ који би, с обзиром на дубину и ширину свог историјског памћења, морао имати место у највишим светским цивилизацијским круговима и утолико је апсурднија чињеница да у свести многих његових водећих интелектуалаца још нема места сазнању да језик може имати, између осталих, и највишу националну интегративну функцију. Да су у стању то да схвате, они ваљда не би истрајавали на ономе што им се, из непосреднога суседства и из света, упорно намеће као проверено средство за даљу незаустављиву дезинтеграцију српског народа”.
А кад је већ тако, онда не треба противречити изјави слависте Драгана Недељковића (1925-2015), члана Европске академије наука и уметности са седиштем у Паризу, да “наши главни непријатељи нису негде у свету, него у нашој земљи, и често у највишем руководству наше земље”, због чега се мора признати да су Срби “непаметан народ” који, за разлику од мудријих, стално истиче међусобне разлике.
Са тим у вези ваља поменути и да је такозвани нови светски поредак, познат и као Ново доба, осмишљен на потреби, или обавези, да све што у свету може бити снажно а не припада њему, мора бити разбијено и уништено –, и србско и руско православље дакако – пошто су Руси србско племе. Подсећајући на једну мисао Лава Николајевича Толстоја да “није битан политички положај Србије, најбитније јесте религиозно стање српског народа”, исти тај Драган Недељковић упозорава нас да се не ради о религијском стању у црквеном смислу “него у изворном, religo, religare, што значи бити у вези, повезан, бити јединствен, здружен, сложан, солидаран. Религиозно стање јесте стање љубави, степен јединства. Ако је то високо, наде има, пораза нема”.
Баш као што нам то поручује Јован Златоуст: “Горе имејим сердца!”. Узвисимо срца!
0 коментара